Studieophold

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B150065202
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Kolding
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B150065201
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 10-04-2018


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B150065201

Fagtitel

Studieophold

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

10

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Erhvervsøkonomi

Godkendelsesdato

10-04-2018

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jesper Piihl jpi@sam.sdu.dk

Udbudssteder

Kolding

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Den studerende skal have været undervisningstilmeldt i mindst 30 ECTS i forudgående semestre. 

Anbefalede forudsætninger

-

Formål og sigte

Faget gennemføres som et studieophold i en værtsorganisation. Hensigten med studieopholdet er at bygge bro mellem indlæring af teorier, begreber og metoder i studiets øvrige fag og anvendelse i praksis i en professionel kontekst og er dermed centralt i forhold til at bygge bro mellem studiet og fremtidig beskæftigelse. Faget har således til formål at sætte den studerende i stand til at anvende avancerede akademiske værktøjer i forhold til at agere professionelt i forhold til praktisk problemløsning.

Faget bygger oven på den viden, der er erhvervet i studiets øvrige fag.

I forhold til studiets kompetenceprofil har faget eksplicit fokus på at:

  • uddybe viden om udvalgte emner fra studiets emnekreds. Udvalget af emner afgøres i samspil med de udfordringer, der opstår i værtsorganisationen. Der lægges særlig vægt på at udvikle evnen til at forstå og reflektere over teorier, metode i deres samspil til praksis.
  • give færdigheder i anvende avancerede metoder og redskaber samt kunne anvende færdigheder, der knytter sit sig til beskæftigelse inden for den erhvervsøkonomiske fagkreds. Desuden opøves færdigheder i at kritisk og refleksivt at vurdere praktiske problemstillinger og vælge relevante løsningsmodeller på et videnskabeligt fundament. Sidst opøves evnen til at indgå i udviklingsorienteret dialog om faglige emner med kollegaer og virksomhedens ledelse.
  • Give kompetence til indenfor sin profils område under hensyntagen til etiske aspekter at styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller samt selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar. Derudover gives kompetence til at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring og specialisering i forskellige læringsmiljøer.

Indhold

Fagets formål opnås ved, at faget indeholder følgende:

Studieophold i en virksomhed med opgaver af relevans for studiets fagkreds. Det er den studerendes ansvar at finde en egnet virksomhed. Den faglige læring støttes af følgende elementer:

  • Udarbejdelse af mål for og plan for egen læring.
  •  Samspillet mellem akademisk læring og praktisk problemløsning.
  • Specifikt fagligt indhold udvikles i samspil mellem den studerende, værtsorganisationen og vejledning, og formuleres i læringsplanen.
  • Metoder til karriereudvikling og planlægning.
Virksomheder og organisationer kan give studerende i ulønnede projektorienterede forløb og på ulønnede studieophold en erkendtlighed på op til 3.000 kr. om måneden.
Studerende der deltager i projektorienterede forløb i udlandet kan modtage løn, hvis der i det pågældende land er lovkrav om mindsteløn forbundet med forløbet.

Målbeskrivelse

For at opnå fagets formål er det læringsmålet for faget, at de studerende er i stand til på højt niveau at reflektere over, analysere og perspektivere erfaringerne fra studieopholdet på en måde, så de kan demonstrere:

  • avanceret viden om udvalgte emnekredse, således at de er i stand til med stor sikkerhed at redegøre for teorier, metoders og begrebers indhold, forudsætninger og begrænsninger samt mulighederne for at tilpasse disse til at blive et aktiv i praktisk problemløsning.
  • sikre færdigheder i at anvende teorier, begreber og metoder i praktisk problemløsning,
  • sikre færdigheder i kritisk og refleksivt at vurdere praktiske problemstillinger og udvælge og begrunde løsningsmetoder samt,
  • færdigheder i at indgå professionelt i en udviklingsorienteret dialog om faglige problemstillinger i værtsorganisationen.
  • kompetence til at indgå i fagligt samarbejde samt strukturere egne læringsbehov og faglige specialisering i forskellige miljøer.
  • kompetence til at vurdere etiske aspekter af problemløsningen i forhold til involverede interessenter. 

Litteratur

Udvælges i samarbejde med vejleder og indføres i den individuelle læringsplan.

Undervisningsform

Studieopholdet understøttes af en række fælles refleksions- og feedbackseminarer, og indeholder følgende milepæle:

  • Indgåelse af aftale med virksomhed.
  • Udarbejdelse af individuel læringsplan, der er en plan for opnåelse af læringsmålene i samspillet med den konkrete virksomhed.
  • Deltagelse i seminarer, med fokus på træning af og refleksion over samspillet mellem teorier, begreber og metoder samt praktisk problemløsning..
  • Træning under studieopholdet i at give gensidig refleksion over den eksperimentelle læring samt brug af universitetet og erhvervsøkonomisk teori og metode.
  • Indlevering af portefølje af materialer, der dokumenterer graden af opfyldelse af læringsmålene.
  • Arbejde med elektroniske fælles dokumenter og medvirke til gensidig feedback.
  • I tilfælde hvor studieopholdet foregår i virksomhed i udlandet gennemføres vejledningen via online deltagelse i seminarer.

Læringsplanen skal indeholde følgende elementer:

  • Plan for anvendelse af kendt viden inden for studiets rammer.
  • Plan for tilegnelse af ny viden med afsæt i problemstillinger i værtsorganisationen.
  • Plan for udviklingsmål af personlig karakter (indgår ikke i karaktergivningen).
  • Plan for indhold af portefølje af materialer, der skal indleveres som grundlag for eksamen og som dokumenterer opfyldelsen af læringsmålene for faget. 

Læringsplanen skal revideres løbende i samspil med vejledning og under hensyntagen til de projekter/arbejdsopgaver, der arbejdes med i værtsorganisationen.

Porteføljen af materialer, der skal dokumentere opfyldelsen af læringsmålene skal indeholde en introduktion, der forklarer, hvordan den studerende gennem sin interaktion med interessenterne og sin eksperimentelle læring og refleksion er kommet frem til elementerne i porteføljen, løsningen af problemstillingerne samt brugen af erhvervsøkonomisk viden og træk på universitetet i øvrigt. Introduktionen skal medvirke til, at den studerende ved eksamen kan vise sin evne til at vurdere sin egen placering og påvirkning af elementerne i porteføljen samt sin eksperimentelle læring via refleksion. Introduktionen skal ideelt vise, hvordan den studerende har fået en befordrende indsigt og erfaring i, hvad det indebærer at være akademiker i praksis og medvirke til en god praksis. Introduktionen skal have et omfang af maksimalt 30 sider. Derudover kan porteføljen indeholde en bred mængde af forskellige materialer som f.eks.:

  • Rapport(er), der dokumenterer undersøgelser.
  • Dagbogsoptegnelser, der dokumenterer løbende refleksion over praksis.
  • Præsentationer lavet i værtsorganisationen.
  • Dokumentation for løsninger udarbejdet for værtsorganisationen.
  • Mv. 

Arbejdsbelastning

Skemalagt undervisning
Som udgangspunkt af 4 seminarer a 5 timer. Variationer kan forekomme af hensyn til praktisk skemalægning på tværs af linjer og studier. 
____

Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

Aktivitet i timer (10 ECTS): 
Udarbejdelse og løbende revision af læringsplan, herunder forberedelse til seminarer: 16 t
Aktiv deltagelse refleksions- og feedbackseminarer: 20 t
Arbejde med projekter i værtsorganisationen: 200 t
Samling af portefølje af materialer til eksamen: 30 t
Eksamen, inkl. forberedelse: 4 t
Total: 270 t

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Januar.
Omprøve: Februar.

Prøve- og bedømmelsesform kan ændres ved omprøve.

Udprøvninger

Eksamen - Mundtlig prøve ud fra portfolio

Navn

Eksamen - Mundtlig prøve ud fra portfolio

Prøveform

Hjemmeopgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Portfolio: I løbet af semestret.

Mundtlig prøve:
30 minutters mundtlig eksamen uden forberedelse baseret på den indleverede portfolio af materialer.
Eksamen har til formål at teste den studerendes evne til på højt niveau at reflektere over anvendelsen af teorier i forhold til praktisk problemløsning og interaktion med interessenter, jf. målbeskrivelsen ovenfor.

Omfang

Se information om portfolio under Undervisningsform.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Udlevering af opgave

Ikke relevant.

Indlevering af besvarelse

I SDU-assignment i kursets side i Blackboard.

ECTS-point

10

Uddybende information

Internetadgang: Nødvendig.

EKA

B150065202

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag 9207301 Studieophold (10 ECTS).
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Faget kan også tages som 5 / 15 ECTS fag. Se venligst egne fagbeskrivelser for disse aktiviteter.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2018 Valgfag Forretnings- og Markedsudvikling - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Styring og Ledelse - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Business Controlling - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag International virksomhedsudvikling (sidste optag 1. februar 2017) - Kolding Cand.merc. | cand.merc | Esbjerg, Sønderborg, Slagelse, Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - før 2018 - September optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - før 2018 - Februar optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - Optag 2018 Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-F - Optag 2018 Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - før 2018 - Februar optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 140 ECTS - HD-R - før 2018 - September optag Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 120 ECTS - Optag 2018 Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Cand.merc.aud. - Kolding - 120 ECTS - før 2018 Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag HD-F og HD-R Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Bachelor Model A Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding
Efterår 2018 Valgfag Bachelor Model B Cand.merc.aud. (Heltid 120 + 140 ECTS) | cand.merc.aud. | Odense, Kolding

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Jens Smed Rasmussen jsr@sam.sdu.dk Kolding
Jesper Piihl jpi@sam.sdu.dk Kolding